Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Klumme: Cocktail-effekten kvæler mindre virksomheder i bureaukrati

Klumme i csr.dk 4. marts 2024: Når SMV’erne modtager forskellige ESG-skemaer fra mange forskellige store virksomheder, bliver det omfattende at dokumentere sin bæredygtighed. Et ønskescenarie er enslydende skemaer eller mulighed for fuld automatisering. Sådan lyder det fra Erhvervshus Hovedstaden og Bæredygtige Værdikæder.

hånd med mobil

Indhold er hentet

Det er godt og nødvendigt at få fokus på hele værdikæden, men det medfører utilsigtet kompleksitet i rapporteringen. Optimalt skulle der på tværs af EU sættes standarder for ESG- og due diligenceskemaer, så SMV’erne kun skal forholde sig til én måde at rapportere på, men det er en svær øvelse, hvis muligt overhovedet.  

Derfor ville det være en stor hjælp til de mindre virksomheder, hvis de store ’aligner’ deres systemer, når de skal have styr på leverandørernes ESG-aftryk. 

En ærgerlig cocktaileffekt 

Det påpeger Susanne Krogh Petersen, senior forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden. 

”Det er et problem for SMV’erne, at rapportering pt. udarbejdes individuelt fra virksomhed til virksomhed,” siger hun og uddyber: 

”De store virksomheder digitaliserer og bruger systemer, som giver dem et godt overblik, men leverandøren skal ofte håndtere det hele håndholdt. Jeg møder virksomheder, som skal svare på 15 forskellige spørgeskemaer. Og når en mindre virksomhed skal besvare 15 næsten ens spørgeskemaer, opleves det som absurd og tidskrævende,” fortæller Susanne Krogh Petersen, som understreger, at de store virksomheder hver især gør deres bedste. 

”Det er cocktaileffekten, der er problematisk,” siger hun. 

Mulighed for at ensarte 

Og der er faktisk nogle muligheder for at håndtere det smartere, påpeger specialisten. 

”Digitale spørgerammer kunne f.eks. opmærkes på en måde, så det er let at eksportere et datasæt ind på tværs af systemer. Det kræver enighed om, hvad de enkelte spørgsmål dækker - på samme måde, som vi alle ved, hvad ’bruttoindtjening’ betyder. Det ville give den mindre virksomhed mulighed for at have et basissæt af svar på de almindelige due diligence spørgsmål, som de store så kan importere fra,” siger Susanne Krogh Petersen og tilføjer: 

”Optimalt bør dette foregå på tværs af EU som et minimum. Men for at starte et sted kunne man på dansk grund ønske sig, at der blev taget initiativ til at ’aligne’ de store virksomheders  due diligence - i det mindste overfor danske SMV’er. Det er ikke nemt, men det ville være en større hjælp, end man aner. De mindre lærer af de store, og på den måde ville der opstå en vis ensartethed på tværs. Opfordringen kan også gælde de digitale saas-løsninger, som vi har en rigtig fin fremkomst af i øjeblikket, og som ofte sætter standarden for, hvad en virksomhed vælger at spørge om.” 

Erhvervshuse hjælper 

For at afhjælpe problemet yder erhvervshusene gratis og uvildig sparring, og har søsat projektet ’Bæredygtige Værdikæder’, med støtte fra Erhvervsstyrelsen. Der er tale om et landsdækkende projekt, som hjælper virksomheder med at besvare kravene, og som især er for SMV’er med under 250 medarbejdere. 

”Vi kan hjælpe de mindre virksomheder med at forstå, hvad de store virksomheder spørger om, og hvordan de håndterer kravene. Og desuden med at forstå, hvordan de selv afdækker deres egne leverandører. Der er ofte bestemte krav, de skal have styr på, og her kan vi hjælpe til,” forklarer Susanne Krogh Petersen. 

Indhold er hentet

Klummen blev udgivet af onlinemediet csr.dk 4. marts 2024:
https://www.csr.dk/oprab-cocktail-effekten-kvaeler-mindre-virksomheder-i-bureaukrati

Indhold er hentet