Indhold er hentet
Hvorfor er due diligence vigtigt?
Due diligence hjælper jer med at styre risiko, komme på forkant med krav fra kunder, understøtter jeres kommunikation og styrker jeres position som en ansvarlig virksomhed.
Indhold er hentet
Af senior forretningsudvikler Susanne Krogh Petersen
Virksomheder oplever at der kommer nye krav til rapportering og dataopsamling indenfor bæredygtighed i disse år. Due diligence kan måske opleves som endnu en papirtiger, hvor mindre virksomheder vikles ind i spørgeskemaer fra deres kunder, uden helt at opleve, at det gør en forskel.
Men tager I due diligence alvorligt er det et fantastisk redskab til skabe alliancer på tværs af værdikæden, der gør en reel forskel for mennesker og miljø. Due diligence, når det er bedst, bruges til at skabe enighed om, hvad bæredygtig produktion betyder og tage fælles ansvar hele vejen gennem et produkts produktion og levetid.
Bliv inspireret af Sinatur Hotel & Konference
Indhold er hentet
Der er en række konkrete forretningsmæssige fordele ved at implementere due diligence:
Det er et godt risikostyringsredskab.
I får overblik over, om I har leverandører, som via uhensigtsmæssig praksis kan risikere at blive sat ud af spil – f.eks. grundet arbejdsulykker, dårlig presse, blokade eller ganske enkelt konkurser fordi andre større kunder forlader dem pga. dårlig adfærd. I får også overblik over, om jeres brand og position er i risiko for shitstorm eller bare kundetab fordi jeres produkter skabes på vilkår, som f.eks. krænker menneskerettigheder eller forurener voldsomt. Jeres due diligence giver jer mulighed for at handle rettidigt og dermed undgå potentielle omsætningstab.
I får en solid platform for kommunikation omkring bæredygtighed
Når i laver jeres due diligence kommer I til at kende til produktionsvilkår og har transparens for vilkårene i produktets samlede levetid. Mange virksomheder er tilbageholdende med at kommunikere deres bæredygtighedsarbejde, men en god due diligence proces giver jer sikkerhed for, hvad I faktisk kan sige.
I kommer på forkant med krav fra kunder.
Har I større kunder, som underlægges CSRD og CSDD rapportering, vil I helt sikkert blive mødt med krav om rapportering på due diligence. I sparer tid, hvis I selv kan planlægge og styre processen.
I styrker jeres leverandørposition.
Ved at vise jeres kunder, at I har styr på jeres bagland, skaber I tryghed og hjælper jeres kunder til at fremstå konsistente og transparente i deres bæredygtighedsarbejde.
I får en metode til at forbedre produktions- og arbejdsvilkår i hele verden.
For langt de fleste danske virksomheder ligger 95 procent af vores klimaaftryk og indflydelse på arbejdsvilkår hos vores leverandører. Due diligence for bæredygtighed er en metode til at få alle med og dermed for alvor kunne skabe et bæredygtigt globalt produktionssystem.
Er det ikke svært?
Jo, som alle andre nye rutiner kræver det en indsats, især i starten.
Koster det penge? Ja selvfølgelig er der en udgift. Ligesom ledelse, medarbejdertilfredshed, kvalitetssikringssystemer og alle de andre indirekte faktorer, der skaber virksomhedens langsigtede succes. Er det investeringen værd? For produktions- og handelsvirksomheder: uden tvivl. Det handler om at vælge niveauet.
Giver det mening? Absolut. I får mulighed for at blive en del af løsningen i stedet for at være del af problemet.
Artiklen er skrevet af Senior forretningsudvikler Susanne Krogh Petersen fra Erhvervshus Hovedstaden


