Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
Aarhusiansk virksomhed fejrer international succes med paraplyudlejning
Vejen til succes for Aarhusvirksomheden Dripdrop ApS har været snørklet med op- og nedture, indtil virksomheden slog igennem med et paraplykoncept med fokus på bæredygtighed og i dag har verdens førende hotelkæder som kunder. Erhvervshus Midtjylland har løbende bidraget med sparring på rejsen, hvis næste fase bl.a. går ud på at øge bæredygtigheden i Dripdrops værdikæder via erhvervshusenes tilbud Bæredygtige Værdikæder.
Indhold er hentet
Dripdrops forretningsmodel er lige så enkel, som den er effektiv: De hjælper hoteller med at tilbyde deres gæster en service i form af paraplyer til udlejning til en billig pris – typisk 20 kr. for to døgn. Vælger gæsten at beholde den, er der tale om et køb, som løber op i ca. 200 kr. Samtidig med at personalet bliver aflastet, og hotellet får bygget et ekstra bæredygtighedsaspekt ind i gæsteoplevelsen.
”Vi mennesker er generelt optimistiske, når det kommer til vejret, og regnvejr kommer ofte som en overraskelse. Derfor oplever alverdens hoteller året rundt et stort behov for at udlåne paraplyer. Når det regner, opstår der et arbejdspeak for personalet, som skal finde paraplyer frem og måske opdager, at der ikke er flere på lager. Det er både besværligt og dyrt for dem,” siger Mattias Edström, medstifter af Dripdrop.
Han forklarer, at Dripdrop tjener deres penge via gæsternes betaling for at leje eller købe paraplyer. Derudover betaler hotellet et abonnement for at være tilsluttet, som bl.a. inkluderer paraplystander og paraplyer, service og support samt softwareopdateringer. Hotellet modtager samtidig en del af omsætningen på standerne og har derved også mulighed for at tjene penge på udlejningen, der foregår ved, at gæsten fører sit kreditkort eller sin betalingsapp hen til betalingsenheden på standeren, hvorefter der frigives en paraply. Betalingen gennemføres, når paraplyen returneres eller udebliver.
I dag kan Dripdrops paraplyer udlånes både med nøglekort og en app. og løsningen sparer hotellerne for mange forliste paraplyer.
Indhold er hentet
En god iværksætterhistorie
Dripdrop ligger i en hyggelig bygning i centrum af Aarhus, hvor de 7 fuldtidsansatte med Mattias Edström, der er født i Sverige og har boet i Aarhus de seneste 15 år, og hans medstifter i spidsen driver en vækstforretning. Der er tale om en vaskeægte iværksætterhistorie, som lagde fra land i 2014 med paraplyer med reklametryk til butikker og cafeer, hvilket gik godt. Efter et par år havde virksomheden indtaget 14 storbyer i 5 lande, men det meste af arbejdstiden gik med at sælge reklamer, og det var ikke lige dét, stifterne drømte om at bruge deres liv på.
Næste skridt var at udvikle en app til paraplyudlejning, som man kender det fra udlejning af bl.a. el-løbehjul. Det var dog ikke ubetinget nemt at få brugerne til at downloade en app til formålet, men aktiviteten blev afgørende for, hvor Dripdrop er i dag, fortæller Mattias Edström.
”Vi havde designet en stander til paraplyerne og fik mulighed for at sætte den op på et hotel her i Aarhus, hvor gæsterne kunne låne paraplyer ved brug af deres nøglekort. Ideen blev så godt modtaget, at vi besluttede, at det var dét, vi skulle satse på. Vi lagde ud med at kontakte en række hoteller for at forstå deres behov og vores egne begrænsninger, og efter en udviklings- og designproces, som strakte sig over et par år, nåede vi frem til det koncept, vi har succes med i dag og som giver så meget mening for os – også i det store perspektiv.”
Indhold er hentet
3 gode bæredygtighedsråd fra Dripdrop
Gå efter højeste fællesnævner og skab et produkt, der er så bæredygtigt som muligt – og tilbyd så dét til verden. I stedet for blot at give kunderne det, de umiddelbart efterspørger.
Involver kunderne i alle processer i produktudviklingen. Netop dét var afgørende for, at vi endte med et produkt, som verdens førende hotelkæder var glade for fra dag ét.
Træd selv lidt i baggrunden og gør i stedet kunderne til helte på bæredygtighedsområdet.
Indhold er hentet
Bæredygtighed i værdikæden
Erhvervshus Midtjylland har været backup for Dripdrop siden starten i 2014 og hjulpet med sparring og i forbindelse med puljeansøgninger til kompetenceudvikling inden for bl.a. bæredygtighedsstrategi og -kommunikation, cirkularitet og CO2-rapportering. Næste skridt på bæredygtighedsrejsen handler bl.a. om at zoome ind på virksomhedens værdikæder via erhvervshusenes landsdækkende sparringstilbud Bæredygtige Værdikæder.
Ifølge Susanne Krogh Petersen, senior forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden og projektleder for Bæredygtige Værdikæder, giver sparringsforløbet dels de deltagende SMVer overblik over risici og dermed et stærkt grundlag for at sætte ind der, hvor det er nødvendigt. Samtidig bliver de klædt på til at kunne dokumentere over for omverdenen – både kunder, medier og samfundet som helhed – hvordan de arbejder målrettet med at sikre mere bæredygtige værdikæder.
”Vi ruster også deltagerne til at kunne fortsætte med at anvende risikobaseret due diligence, efter sparringsforløbet er afsluttet. På den måde får de en solid platform til at udvikle deres produkter og produktionsflow i en stadig mere bæredygtig retning, men også for at sikre et vedholdende stærkt samarbejde med leverandører og andre interessenter. Det er samtidig et vigtig mål for os, at vi via sparringsindsatsen bidrager til at skabe et fælles sprog for, hvordan man arbejder med risikoafdækning og konkrete forbedringsindsatser i værdikæderne,” siger Susanne Krogh Petersen.
”Der sidder nogle virkeligt dygtige folk inden for bæredygtighed i erhvervshusene. De både skaber og deler viden, som er guld værd for os som virksomhed,”
Mattias Edström understreger, at samarbejdet med Erhvervshus Midtjylland har været særdeles værdifuldt hele vejen – og han ser frem til at fortsætte det. Dripdrop er nemlig kun nået et stykke oppe af bæredygtighedsbjerget og har fortsat brug for erhvervshusets kompetente sparring.
”Der sidder nogle virkeligt dygtige folk inden for bæredygtighed i erhvervshusene. De både skaber og deler viden, som er guld værd for os som virksomhed,” siger han og tilføjer, at Dripdrop, sideløbende med en-til-en-sparringen med Erhvervshus Midtjylland, aktivt følger de danske erhvervshuse via deres hjemmesider og nyhedsbreve og også her henter værdifuld viden.
Dripdrop's to stiftere Mattias Edström og Andreas Søgaard under en af virksomhedens paraplyer
Indhold er hentet
Coronachok og kraftig vækst
Ifølge Mattias Edström var det i udviklingen af det koncept, virksomheden har stor succes med i dag, vigtigt for Dripdrop at sikre sig, at paraplystanderen var æstetisk veludført og optog så lidt plads som muligt, så den kunne passe ind i de fleste hotellobbyer. For ikke at pålægge personalet en unødig stor informationsopgave, skulle løsningen desuden være nem og intuitiv at betjene. Resultatet blev en stander med plads til 30 paraplyer, som brandes til det pågældende hotel. Alt var klar til udrulning internationalt, da pandemien gjorde sit indtog.
”Covid-19 var et hårdt slag, da vi var gået all in på hoteller, som mere eller mindre var sat ud af spillet. Vi holdt os heldigvis oven vande, og siden normaliseringen er det kun gået én vej. Vi er tæt ved at runde 500 hoteller på kundelisten, som bl.a. omfatter kæder som Hilton, Marriott, Radisson, Scandic, IHG og Accor. Det er vel at mærke individuelle aftaler med enkelthoteller, da kædehotellerne typisk styres lokalt,” siger Mattias Edström og tilføjer, at den opadgående vækstkurve ser ud til at fortsætte. Der indløber 50-100 nye henvendelser fra interesserede hoteller hver måned, og Dripdrop har i dag (august 2023, red.) mere end 50.000 paraplyer i drift i 15 lande.
Dripdrop har udviklet selve paraplyen i tæt samarbejde med den fabrik i Kina, som står for produktionen. Paraplyens ramme, skaft og håndtag består af de absolut bedste enkeltdele på markedet. Derudover er bl.a. syningerne og den anordning, der holder paraplyen sammen i lukket tilstand, blevet forstærket i forhold til en standardløsning. Og det er der en god forklaring på, siger Mattias Edström.
”Det er et vigtigt bæredygtighedsaspekt for os at sikre, at vores paraply er så holdbar, som det overhovedet er muligt. Samtidig står genanvendelse og cirkularitet højt på vores dagsorden. Selve det tekstil, som beskytter mod regn, er fremstillet af 100% genbrugsplast. Målet er, at også håndtaget og skaftet skal fremstilles af genbrugsplast, men der er vi ikke helt endnu. Vi arbejder konstant på at forbedre produktets bæredygtighedsperformance,” siger han og tilføjer, at Dripdrop opfordrer sine kunder til at opbevare de paraplyer, der bliver slidt op eller i sjældne tilfælde går i stykker, indtil Dripdrop inden længe er klar med et skudsikkert takeback-system.
”Det er et vigtigt bæredygtighedsaspekt for os at sikre, at vores paraply er så holdbar, som det overhovedet er mulig"
Mattias Edström fortæller videre, at paraplystanderne er fremstillet i høj kvalitet og forberedt til de løbende opgraderinger, som uvilkårligt kommer med tiden. Al teknologi er fx placeret på en låge og kan nemt skiftes ud, og standeren vil kunne leve langt ud i fremtiden. Skulle en stander endelig gå i stykker, kan den adskilles og delene genanvendes.
DripDrop har over 500 hoteller på kundelisten, som bl.a. omfatter kæder som Hilton, Marriott, Radisson, Scandic, IHG og Accor
Indhold er hentet
Graver dybere i værdikæderne
Dripdrop har endnu ikke haft ressourcer til at selv at gå i dybden med forholdene hos deres kinesiske producents underleverandører. Indtil videre støtter de sig til de tredjepart audits, som er tilgængelige, fordi fabrikken også arbejder med tunge spillere som Nestlé og Coca-Cola.
Ifølge Mattias Edström besøger Dripdrop jævnligt fabrikken og en række af underleverandørerne. Han erkender, at sociale og miljømæssige forhold ude i marken ikke hører til Dripdrops spidskompetencer, men understreger, at virksomheden har et klart mål om at grave dybere.
”Vi stiler efter selv at kunne iværksætte uvildige audits, som dækker den specifikke værdikæde, som knytter sig til vores paraply. Hvordan vi præcist skal gribe det an, glæder vi os til at sparre med Erhvervshus Midtjylland om hen over efteråret,” siger han og fortæller videre, at paraplystanderen bliver samlet på en socialøkonomisk virksomhed i Nordjylland, som hjælper mennesker, der har været udfordret på forskellig vis, tilbage på arbejdsmarkedet. De står for desuden for at pakke de ca. 40 færdige standere med tilhørende paraplyer, som hver måned sendes ud til nye hotelkunder.
”Vi stiler efter selv at kunne iværksætte uvildige audits, som dækker den specifikke værdikæde, som knytter sig til vores paraply"
Hoteller vil være mere bæredygtige
Mattias Edström pointerer, at Dripdrops succes i høj grad også er et resultat af enkelthotellers og hotelkæders hastigt voksende fokus på bæredygtighed. Dels fordi de bevidst vælger den vej, eller fordi deres gæster forventer det, men også, fordi nye EU-krav om bæredygtighedsrapportering venter rundt om hjørnet. Med en paraplyaftale med Dripdrop kan hotellerne tilbyde deres gæster en løsning, hvor både de selv og gæsterne understøtter en bæredygtig udvikling.
”I stedet for at sætte Dripdrop i fokus, er det vores vigtigste storytellingopgave at inspirere hvert enkelt hotel til, hvordan dé bedst muligt kan kommunikere til deres gæster om det, hotellet, via aftalen med os, gør for at sikre større bæredygtighed. Den tilgang vinder både vores kunder og Dripdrop på,” siger han og nævner som et eksempel, hvordan The Strand, som er et af Londons største hoteller, har opsat et skilt ved deres to paraplystandere, som fortæller, hvor mange træer, der er blevet plantet den seneste måned som følge af paraplyudlejning på hotellet.
Dripdrop har nemlig også lavet en aftale med Eden Reforestation Project, som betyder, at der bliver plantet et nyt træ, hver gang en paraply bliver udlejet fra en af Dripdrops standere. Aftalen startede i august 2020 og har i skrivende stund (august 2023, red.) resulteret i 130.000 nyplantede træer.
Væsentlighedsvurdering for SMV'er - sådan griber du det an
Det centrale begreb i ESG-rapporteringen er dobbelt væsentlighed. Her identificerer du hvilke bæredygtighedstemaer, der er de vigtigste for dig og din virksomhed. Væsentlighedsanalysen er et fantastisk strategisk redskab, men kan være svært at arbejde med. På denne side får du en metode til, hvordan du kan lave en mini-udgave af væsentlighedsanalysen. Vi kalder det en væsentlighedsvurdering.
Se optagelsen og download redskaber
Case
Horn Bordplader
For seks år siden valgte Horn Bordplader at satse på at fremstille verdens mest bæredygtige bordplader. Det har siden været virksomhedens DNA og ført til øget vækst og en stribe miljø-certificeringer.
Læs casen
Artikel
Hvad er due diligence for bæredygtighed?
Bag det ikke så mundrette begreb gemmer sig en enkel metode, der giver virksomheder styr på deres værdikæde og især på deres leverandørers ansvarlighed. Det er en relativt simpel proces på papiret, selv om virkeligheden selvfølgelig altid er mere kompleks end teorien. I sin bedste form giver due diligence for bæredygtighed et produktivt samarbejde om fælles ansvarlighed på tværs af værdikæden. Metoden er oprindelig beskrevet i OECD’s retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd.
Bliv klog på de 6 skridt for due dilligence
Artikel
Bliver du også oversvømmet af spørgeskemaer?
Nye EU-krav til de store virksomheder om bæredygtighedsrapportering kommer løbende til, og det betyder også øgede krav videre ned i leverandørkæden. Hvordan håndterer man som mindre virksomhed disse mange nye datakrav?
læs mere
Artikel
Hvad betyder EU’s krav om bæredygtighed for din virksomhed?
Hvad kommer der til at ske for helt almindelige danske virksomheder, når EU’s krav om rapportering af bæredygtighed rammer inden for de næste par år? Svaret er: En del. Men det afhænger af flere ting, som jeg vil give et kvalificeret bud på
Læs indlægget her
Artikel
Optaget webinar: Ansvarlig Leverandørstyring
Webinaret blev optaget 15. august 2024
se webinaret her
Artikel
Ansvarlig leverandørstyring
Optagelse af webinaret afholdt den 30. marts 2023. Få en overskuelig og metodisk tilgang til leverandørhåndtering og due diligence for bæredygtighed. Få styr på processen for due diligence for bæredygtighed via værktøjer, der deler processen op og gør den overskuelig.
Se optagelsen
Artikel
Hvorfor er due diligence vigtigt?
Due diligence hjælper jer med at styre risiko, komme på forkant med krav fra kunder, understøtter jeres kommunikation og styrker jeres position som en ansvarlig virksomhed.
Få de gode grunde
Artikel
Optaget webinar: Få succes med S'et i jeres ESG-rapport
Webinar optaget 12. december 2024:Få overblik over hvordan du præcist kan arbejde med S'et i ESG. Rapportér på din virksomheds arbejde med social ansvarlighed. Bliv klædt på til at arbejde med due diligence for hele din virksomheds værdikæde. Få nyeste viden og adgang til værktøjer direkte fra Cabi og Global Compact og Erhvervshus Hovedstaden
Se webinaret her
Artikel
Smv’er halter langt efter de store virksomheder på bæredygtighedsområdet
Den grønne agenda fylder ekstremt meget i toppen af dansk erhvervsliv, og flere af de store tilhører verdenseliten, når det handler om bæredygtighed. Det gælder f.eks. Chr. Hansen, Grundfos, Danfoss og Novo Nordisk. Mange små og mellemstore virksomheder oplever allerede i dag, at deres store og vigtige kunder stiller bæredygtighedskrav, som SMV’erne skal leve op til, hvis de fortsat ønsker at være underleverandører. Den udvikling vil vokse eksplosivt i de kommende måneder og år, og SMV’ernes afsætningsmuligheder afhænger ikke mindst af deres evne til at arbejde målrettet med at øge bæredygtigheden i deres værdikæder.
Læs kronikken
Artikel
Bæredygtige værdikæder er alfa og omega for den grønne omstilling – og for smv'ers konkurrencekraft og overlevelse på sigt
En stor del Danmarks knap 300.000 små og mellemstore virksomheder er på dybt vand, når det handler om at sikre større bæredygtighed i forhold til både klima, miljø og mennesker i deres værdikæder. I denne artikel går vi i dybden med, hvorfor værdikæderne er helt vitale, når man taler om bæredygtighed og grøn omstilling, hvordan din virksomhed konkret kan gribe arbejdet med værdikæderne an og få hjælp til det via erhvervshusenes gratis sparringstilbud ”Bæredygtige Værdikæder” – og ikke mindst, hvorfor de smv’er, som rykker hurtigt, kan opnå værdifulde konkurrencefordele.
læs artiklen
Case
Fynsk produktionsvirksomhed skruer op for bæredygtigheden i værdikæderne
Budweg Caliper A/S i Odense er blandt Europas førende inden for renovering af brugte bremsekalibre – en aktivitet, der hver år sparer verden for store mængder CO2. Nu skruer Budweg yderligere op for bæredygtighedsblusset og får via tilbuddet Bæredygtige Værdikæder assistance fra Erhvervshus Fyn til at øge bæredygtigheden i værdikæderne.